Med en Esmakker på ferie i Blåvand

Vi Esmakkere bruger rigtig meget af vores tid på at rådgive andre om deres ferier i sommerhus på den jyske vestkyst. Men hvordan foregår det egentlig, når vi selv holder ferie? Det kan du blive klogere på her, hvor jeg tager dig med på et tilbageblik på min sommerferie – i et sommerhus i Blåvand.

En marketingmedarbejder i marken

Jeg har ladet mig fortælle, at det er en gængs oplevelse, at når man arbejder i en grillbar, bliver man til sidst så træt af friturelugten, at man helt mister lysten til pomfritter og burgere. Man kunne tænke sig, at det samme gjorde sig gældende som sommerhusudlejer: Jeg er til daglig en del af Esmarks marketingafdeling og bruger størstedelen af min tid på at rådgive om ferier ved Vesterhavet, skrive tekster til nye sommerhuse og redigere strandbilleder til Facebook. En ferie i sommerhus på den jyske vestkyst burde ikke umiddelbart være det, der stod øverst på listen over mine sommerferieønsker.

Mette-Marie (Esmark)

Og jeg skal da ikke være bleg for at indrømme, at en charterferie i sydens sol med 25 grader, mig på en liggestol og en swimmingpool ved siden af ikke havde været nogen dum konstellation. MEN ser man bort fra swimmingpoolen, fik jeg faktisk samtlige af mine ferieønsker opfyldt – på min ferie i sommerhus i Blåvand. Her får du en gengivelse af en Esmakkers (min) ferieoplevelse i Blåvand OG en række gode insidertips til ferien, som jeg selv samlede op undervejs!

Blåvands bedste ferietip: Tag cyklen med!

Blåvand er en velbesøgt ferieby på den jyske vestkyst, og det kan mærkes på trafikken. Et rigtig godt tip, hvis du skal holde ferie i Blåvand (i hvert fald i højsæsonen), er derfor at tage cyklen med på ferie eller alternativt at leje en cykel hos en af de lokale cykeludlejere.

Noget af det første, vi gjorde, da vi ankom til vores sommerhus i Blåvand, var at gå ned til en af byens cykeludlejere, Æ’ Huk Bar, hvor vi lejede cykler til hele flokken. Æ’ Huk Bar ligner ved første øjekast blot et lille lokalt værtshus, men lad dig ikke narre; de har cykler i massevis og for enhver smag – ligegyldigt om du er til mountainbike eller klassisk damecykel –, og vi fik også lov til at tage en prøvekørsel, inden vi tog den endelige beslutning om feriens transportmiddel.

Og Blåvand er som skabt til cykelferie! Der er masser af gode stisystemer, der forbinder flere af ferieområdets populære attraktioner. Vi startede de fleste morgener ud med en cykeltur på Kallesmærsk Hede eller til Ho, hvor vi havde den flotteste udsigt ud over den blikstille Ho Bugt på vejen. På hjemturen lagde vi smuttet forbi et af Blåvands lokale bagerier, Blåvand Bageri og Torve bageriet for at hente rundstykker til morgenbordet – og var køen alt for lang, gik vi i et af Blåvands supermarkeder, Meny eller Spar, der begge har en rigtig fin bagerafdeling.

Vi tog også cyklen, da vi besøgte halvøen Skallingen og bunkermuseet Tirpitz – to af Blåvands populære attraktioner, som jeg helt klart kan anbefale, at du aflægger et besøg, hvis du skal holde ferie i sommerhus i og omkring Blåvand!

Bunkermuseet Tirpitz: Et imponerende indblik i vestkystens historie

Museet Tirpitz blev indviet tilbage i sommeren 2017 og har siden haft mange 100.000 besøgende. I 2017 blev Tirpitz også på fornem vis kåret som Danmarks bedste temamuseum. Vi følte derfor ikke, at en ferie i Blåvand var helt fuldendt, før vi havde lagt vejen forbi det populære og prisvindende museum. Og sikke en unik oplevelse, det var. Vi fik lov til at dykke ned i vestkystens historie helt tilbage fra mammutternes tid til i dag, og vi lærte en masse om miner, bunkere og havets guld, rav.

Der var mange ting, der gjorde stort indtryk på mig på museet. Resterne af den gamle kanonbunker Tirpitz var et imponerende syn, og tanken om, hvilken historie der rent faktisk havde udspillet sig i de smalle gange, jeg bevægede mig rundt i, gav mig kuldegysninger. Et betagende lysbilledshow i udstillingen om ”Den skjulte vestkyst” tog os på spektakulær visuel vis med på vestkystens tidsrejse. Begge udstillinger er fast inventar på museet og kan opleves hele året rundt, selvfølgelig inden for museets åbningstider. Et godt udflugtsmål for alle aldre, vil jeg vurdere – og med både museumsshop og café er det også muligt at købe en souvenir med hjem eller få lidt godt til ganen oven på de mange indtryk, udstillingerne efterlader.

Museet Tirpitz (Indgang)
Tirpitz Blåvand Kanonbunker

Lidt praktisk information: På grund af museets popularitet vil jeg anbefale, at du booker dine entrébilletter online forud for sit besøg, så du er helt sikker på at kunne komme ind på dagen. Der er flere parkeringspladser i nærheden af Tirpitz, så det er nemt at finde en plads til bilen. Vi tog selv cyklen, så vi kunne holde få minutters gang fra indgangen; og cykelstien fra Blåvand til Ho går meget belejligt lige forbi museet.

Tirpitz

Sommerhusferie ved nogle af Danmarks bedste badestrande

Det er ikke uden grund, at Blåvand har ry for at være hjemsted for nogle af Danmarks bedste badestrande. Det er som om, Vesterhavet har en helt særlig azurblå farve i Blåvand, og sandet er ekstra hvidt, så man får næsten associationer til middelhavets strande, når man går en tur langs vandet på en solskinsdag.

Vi var så heldige at ramme en sommeruge med næsten sydlige temperaturer, så strandture var en fast bestanddel af vores daglige ferieprogram; et dyp i det kølige Vesterhav var på alle måder tiltrængt i den bagende sol. Vi var især flittige besøgende på Hvidbjerg Strand, som er en lækker badestrand i flere henseender. En stor parkeringsplads lige ved siden af strandopgangen gør det nemt at finde en plads til bilen eller cyklen, og en 60 meter lange badebro gør stranden til et mekka for vandhunde. Der er også gode badeforhold for de yngste familiemedlemmer mellem høfderne, som sørger for, at vandet er roligt.

Et besøg på Blåvand Strand ved Danmarks vestligste punkt, som markeres af Blåvandshuk Fyr kan bestemt også anbefales. Udsigten fra toppen af fyrtårnet er helt fænomenal; en fantastisk panoramaudsigt ud over kystlinjen, det lyngklædte klitlandskab og Horns Rev.

Blåvands centrum har forretningsliv og spisesteder for enhver smag

Fra vores sommerhus havde vi ikke mere end fem minutters gang til Blåvands centrum, hvis forretnings- og caféliv byder på noget for enhver smag. Mens familiens shopping-entusiaster gik på opdagelse i feriebyens tøj- og skobutikker, herunder blandt andet Coast, Only, Intersport og Skoringen, slog de resterende i flokken sig ned på en af byens caféer og nød en kold fadøl i solen. Antallet af lækre iscaféer i Blåvand kan desuden ikke tælles på én hånd – så en softice med drys var næsten en obligatorisk bestanddel af det daglige bybesøg.

Blåvand har ikke kun masser af spændende forretninger, men også et stort udvalg af spisesteder. Byen udgøres vel nærmest af en halv-halv-fordeling mellem butikker og restauranter/caféer. Vi fik testet flere forskellige kulinariske oplevelser under ferien. Særligt var vi glade for Hr. Skov, en gourmetbutik med tilhørende café tæt på indgangen til Blåvands by. Caféen serverer flere lækre frokostretter – både tapasanretninger, burger, trøffelfritter og en overdådig ”Vadehavssandwich” med hesterejer og spejlæg. Den kan klart anbefales, hvis du en dag befinder dig i Blåvand!

Trøffelfritter i Blåvand
Vadehavssandwich i Blåvand

En lidt anden slags kulinarisk (og kulturel) oplevelse – stadig en lækker én af slagsen – fik vi på Biergarten, et spisested lige i den tysk/østrigske ånd med massive 1 liters-ølkrus og schlagerhits en masse. Her kan man tale om ægte, autentisk Bierstube-stemning, og det var bestemt noget, der faldt i god jord hos sådan en flok vestjyder som os. Den aften, vi besøgte Biergarten, stod menuen på buffet med helstegt pattegris og flødekartofler; endnu et element, der talte lige ind i vores vestjyske hjerter! Det var altså alt i alt en succesfuld aften, og er du til kolde øl og DJ Ötzi, er det helt sikkert et sted, du bør lægge vejen forbi, når du holder ferie i Blåvand.

Biergarten Blåvand

Masser af naturoplevelser og muligheder for at udforske de vestjyske vidder

Det kan godt være, at Blåvand byder på pulserende byliv og velbesøgte attraktioner i højsæsonen, men er du fan af den vestjyske natur, kan Blåvand helt sikkert også anbefales som feriedestination! I min familie holder vi både af natur og byliv, og vi forsøger så vidt muligt at kombinere de to ting, når vi holder ferie. Det var der også rig mulighed for på årets sommerhusferie i Blåvand, og inden for mindre end 1 kilometers radius havde vi alt fra pulserende byliv til uberørt hedelandskab. Om morgenen gik rådyrene upåvirkede rundt blandt feriehusene, selv om de fleste af dem var beboede af sommerhusgæster – de holdt sågar til i haven til et ubeboet sommerhus kort vej fra os, hvor de hver morgen gik og græssede uden så meget som at ænse os, når vi gik forbi.

Rådyr ved sommerhuset i Blåvand
Rådyr v. sommerhuset i Blåvand

Vi udforskede også naturen på en lidt længere cykeltur til Ho, hvor et hyggeligt loppemarked blev afholdt. Jeg er personligt ikke så rutineret loppemarkedsgænger, men det var alligevel meget sjovt at gå rundt og betragte de mange fine varer, og den garvede genbrugsjæger ville helt sikkert kunne gøre et par gode loppefund derude.

Fra Ho var der kun et par kilometer til Skallingen, som vi selvfølgelig også måtte ud og runde. Og hold nu op, hvor var det et smukt syn! Indtil da havde jeg kun set Skallingen på billeder, hvor den uberørte halvø også tager sig godt ud; men den var endnu mere imponerende i virkeligheden. Åbne vidder så langt, øjet rakte, og en fantastisk, bred strand, hvis hvide sand næsten blændede os i solens skær. Det er slet ikke til at forstå, at Skallingen førhen har været et led i den tyske besættelse og ageret minefelt under Anden Verdenskrig; i dag er området så smukt og fredfyldt at se på, at det nemt kunne have tjent som kulisse i en Morten Korch-film.

På Skallingen (Blåvandferie)

Vi er en flok med mange forskellige interesser, og der er også et par ivrige lystfiskere iblandt os. Den hobby skulle selvfølgelig dyrkes, når nu vi så belejligt befandt os i et ferieområde med masser af Put and Take-fiskesøer i nærheden. De havde selvfølgelig lavet deres research på forhånd og pakket alle fiskegrejerne med på ferien, og de endte med at tage på geddefiskeri ved Præstesø nær Oksbøl, hvor de da også var heldige at få bid!

Præstesø nær Oksbøl
Præstesø

Imens lystfiskerne dyrkede deres hobby, indtog vi andre liggestolene i feriehusets læfyldte have og slappede af i solen. Det lyder måske lidt som en kliché, men afslapning i liggestolen med en spændende krimiroman og en kold drink ved siden af ER bare uden sammenligning en af de bedste måder at koble af på.

Blåvand – en feriedestination med alt i én

For mig er en sommerhusferie i det danske sommerland indbegrebet af kvalitetstid med sine nærmeste. Den kvalitetstid kan så selvfølgelig krydres med masser af spændende oplevelser og aktiviteter, men nogle af de stunder, jeg nød allermest på ferien, var de lange lune sommeraftener på terrassen, hvor hele familien var samlet rundt om havebordet. Sådan tilbragte vi de fleste af vores aftener; med grillmiddage og et godt glas vin, kortspil og sjove samtaler – I ved, den slags, hvor man griner så meget, at man får helt ondt i maven. Og vi blev siddende sådan, indtil solen stille var sunket helt ned bag de høje træer, der indkredsede haven, og tusmørket faldt på.

Udendørs lege sommerhusferie i blåvand
Aftenhygge sommerhusferie

Vores ferieoplevelse opsummerer egentlig på ret fin vis Blåvand som feriedestination: Her får du masser af mulighed for at nyde kvalitetstiden med dine nærmeste; med seværdigheder for alle aldre, hyggelige forretninger og spisesteder og ikke mindst fantastisk natur, alt sammen i én samlet pakke. Blåvand kan bare lidt af det hele, og jeg tror godt, jeg kan sige på hele familiens vegne, at det ikke er sidste gang, vi tager på ferie i sommerhus i Blåvand.

Konklusionen er klar: Selv om man er sommerhusudlejer, kan man sagtens nyde en ferie i sommerhus i det danske sommerland.

Mød forfatteren - Mette Marie

Jeg er opvokset på den jyske vestkyst i Hvide Sande og har arbejdet inden for sommerhusudlejningsbranchen i flere end 10 år. I min fritid holder jeg meget af at tage på udflugt med mit kamera i hånden og fange vestkystens mange facetter på billeder, og så elsker jeg at være aktiv og bruge tid med mine nærmeste.